Sider

mandag den 17. september 2012

DIY Toilettaske




På opfordring har jeg lavet denne DIY
(Jeg har selv lært at sy toilettaken fra denne engelske DIY. Har tilladt mig at oversætte den til dansk.)



Det skal du bruge:

Yderstof 2 stk. på 18 x 25 cm
Forstof 2 stk. på 18 x 25 cm (Hvis du gør som jeg har gjort, skal du klippe to stykker på 20 x 25 cm, herefter klippe dem over og sy dem sammen igen.)
Sytråd (jeg har brugt tre forskellige farver, men en er tilstrækkelig.)
Lynlås på 25 cm.
En lille stofrest på 5 x 7,5 cm (den er ikke med på billedet.)

Færdige mål: Længde: 22 cm. Højde: 12 cm. Brede: 8 cm (kun i bunden.) 


Sådan gør du:


Det kan være en god ide at zig-zagge over alle kanter inden du startet arbejdet (det jeg har ikke gjort!)

Placer lynlåsen med forsiden ned mod yderstoffet (vrangsiden opad) ca. 2½ cm fra venstre kant. Nål den fast. Placer forstoffet ovenpå, således at stoffet ligger ret mod ret med lynlåsen i midten. Nål sammen.


Snippen på lynlåsen skal vippes op, så den kommer til at ligge mellem syningen.


Sy lynlåsen fast med lynlåstrykfod. Når der er ca. 2½ cm. tilbage, skal du vippe lynlåsen ud til siden og sy færdig (uden lynlåsen i syningen.)


Det kan være svært at sy i den ende hvor lynlåsdimsen sidder. Derfor kan det være en god idé, at starte længere inde (så der er plads til trykfoden), og herefter lyne lynlåsen op og sy færdig (Husk at snippen på lynlåsen skal ligge mellem syningen).


Nu ser det sådan ud. 


Fold forstoffet om på den modsatte side af lynlåsen. Marker med en nål, hvor lynlåsen skal trækkes ud til siden, når du om lidt syr den anden side på.


Placer det andet stykke forstof på bagsiden af lynlåsen, således at stykket ligger ret mod ret til det første stykke forstof. Placer yderstoffet ovenpå det første stykke yderstof med lynlåssen mellem. Nål fast og husk at snippen på lynlåsen skal vippes ud mellem syningen.


Sy stykkerne sammen, igen med lynlåstrykfod. Når du når til din markering (nålen ca. 2½ cm inde), vipper du, ligesom før, lynlåsen ud til siden og syr færdig.


Nu ser det sådan ud.


Pres på både forsiden og bagsiden.


Mål hvor langt inde på skal du skal sy sidesømmet i den side, hvor lynlåsdimsen sidder, når toilettasken er lynet. Marker med en nål et par milimeter fra lynlåssamlingen.


Vip lynlåsenden ind mellem stofferne, inden du syr delene sammen.
Nål delene sammen, således at yderstofdelene syes sammen (ret mod ret) og forstofdelene syes sammen (også ret mod ret).


Sy delene sammen. Start i bunden af forstoffet og sy hele vejen rundt undlad dog at sy ca. 10 cm. i bunden. Åbningen skal du bruge til at vende tasken rundt.
Når du er ca. 5 cm. fra hvor lynlåsen hæfter, begynder du at sy lidt ind ad, sådan at du rammer den markering du lavede. I den side med lynlåsenden syer du så tæt du kan (der skal være en lille åbning under lynlåsenden, når den er færdig).


Selvom du har lyst til at vende "værket" nu, så må du vente lidt endnu.
Nu skal hjørnerne foldes. Du skal folde alle hjørnerne hver for sig. I alt fire styks.


Tegn en streg på 8 cm. vinkelret på syningen.


Tegn en streg, der hvor du skal sy, så er det nemmere og syningen bliver lige. 
(Det er svært at se mine streger på billedet, jeg har nemlig en "trylletush" der forsvinder af sig selv efter 48 timer).


Klip hjørnerne af (og zigzag evt. over kanterne).


Nu må du vende arbejdet. Luk hullet i forstoffet med en syning tæt ved kanten.


Sy en stikning hele vejen rundt om lynlåsen. Start og slut under lynlåsenden.


Hvis du ikke allerede har klippet et stykke stofrest på 5 x 7,5 cm. skal du gøre det nu.
Pres først kanterne ind på den korte led, og herefter på den lange led. 
Tilpas lynlåsenden om nødvendigt. Klip evt., men pas på du ikke klipper for meget af.


Montér den lille stofrest på lynlåsenden og fold sammen om enden.


Stik stofenden fast.


Wola....


Så har du en toilettaske.

21 kommentarer:

  1. Endnu en fin DIY fra dig - jeg skal vist ud og have købt flere lynlåse:-) Jeg har allerede afprøvet den anden DIY (makeup-pung) - det var jo SÅ nemt!
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Takker. Jeg har netop købt en ordentlig stak lynlåse på denne side: http://www.etsy.com/listing/62643319/sale-25-assorted-9-and-10-inch-zippers
      De er ret billige, fragten er lidt dyr til DK, men sammenlagt tro jeg prisen er ca. 4 kr. pr. lynlås.
      God fornøjelse med denne DIY :-)

      Slet
  2. Siger TAK - den skal helt sikkert prøves ;O)

    SvarSlet
  3. Det var så lidt, glæder mig du har lyst til at afprøve den c",)

    SvarSlet
  4. Ihh hvor er den fin. Regner med jeg skal i gang med at sy toilet taske til julegave, så det er altid dejligt med en god DIY. Det er så skønt at der er nogen der gider at gøre sig umagen for vor andres skyld :)

    God weekend!
    /Tine - Hermed ny fast læser

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    2. Prøver lige igen - fik lavet rod i mit seneste svar!
      Altid dejligt med ros og ikke mindst en ny læser. Håber du finder inspiration på min blog :-)

      Slet
  5. jubii, så er den første toilettaske/kosmetikpung færdig, kun med få fejl.
    Tak for hjælpen. Jeg er den type der ikke kan se tegninger, så tusind tak for din indsats.
    Julehilsen
    Annette

    SvarSlet
  6. Lige det jeg søgte. Er træt af fryseposer - denne opskrift skal prøves, har allerede fundet stof og lynlåse. Du har virkelig fået lavet en meget flot trin for trin vejledning.
    Tusind tak.
    Vh Lotta

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg glad for at høre. Dejligt hvis du kan bruge den :-)
      God sylyst

      Slet
  7. Så er din fine DIY afprøvet. Den drillede mig lidt undervejs, må jeg indrømme men den blev nu meget god alligevel :-)
    Viser den frem i et indlæg senere i dag :-)

    SvarSlet
  8. Dejligt med nogle DIY der er nemme at gå til og igang skal jeg. Tak for det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme. Dejligt stud har mod på projektet med min DIY :-)

      Slet
  9. Okay, jeg er nok ikke så snu, som de andre der har prøvet din, udførlige DIY. Over det andet billede skriver du: "Placer lynlåsen med forsiden ned mod yderstoffet (vrangsiden opad) ca. 2½ cm fra venstre kant. Nål den fast. Placer forstoffet ovenpå, således at stoffet ligger ret mod ret med lynlåsen i midten. Nål sammen."
    det jeg ikke forstår er at når jeg lægger forsiden med vrangen op, og lynlåsen ovenpå, hvordan kan stoffet og forstoffet så komme til at ligge ret mod ret?
    Håber du forstår hvad jeg mener...
    Skøn blog for resten, har meldt mig som fast læser.
    Kh Mie

    SvarSlet
  10. Hej Christina, Jeg har brugt begge dine DIYs på toilettaske og kosmetikpung i dette indlæg: http://madebymadvig.blogspot.dk/2014/05/pusletasken.html
    Tak :-D
    Mange hilsner,
    Mette

    SvarSlet
  11. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sorry, det var en dobbelt op af samme kommentar! :-)

      Slet
  12. Kære Christina,
    Som novice ud i sy-kunsten vil jeg bare sige tak for denne DIY, som jeg har haft stor gavn af! :-)
    Jeg linker desuden til den på min blog, hvor jeg skriver at jeg har brugt den til at sætte fór i et hæklet penalhus: http://mettemorgenstjerne.dk/?p=1672
    Glædelig jul!
    Mange venlige hilsener,
    Mette Morgenstjerne

    SvarSlet
  13. Hej Christina
    Da jeg aldrig har syet tasker før har jeg ledt efter et let mønster til en begynder. Din toilettaske er lige den model som jeg søger.
    Men jeg skal bruge den til et andet formål. Jeg har en hobby hvor jeg selv laver min egen diy planner (kalender) så toilettasken skal være større da den skal kunne rumme en A5 mappe og et lille penalhus.
    Derfor vil jeg høre om du kan hjælpe mig med hvilke mål jeg skal klippe i yderstof, forstof og hvor lang lynlåsen skal være ?
    Hilsen Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Beklager mit sene svar. Jeg vil meget gerne hjælpe dig med målene hvis jeg kan.
      Vil du sende mig en mail og oplyse mig detaljerne med de ønskede mål?
      Mvh. Christina

      Slet
    2. Hej Christina
      Tak, for at du gerne vil hjælpe mig :)
      Jeg sender i denne kommende weekend en mail med nogle mål.
      Hilsen Marianne

      Slet